De 5 mest sålda Metal Gear Solid-spelen genom tiderna

Legenden om Solid Snake

Metal Gear Solid

Inom tv-spelens rike finns det få sagor som har så hängivna anhängare som Metal Gear Solid. Varje gång ett nytt tillkännagivande om franchisen görs, hoppar dessa fans av glädje och vördar Kojima som en gudom bland dödliga. Men under de senaste åtta åren har en spricka mellan den japanska visionären och Konami kastat en skugga över denna legendariska IP, vilket gör att vi känner oss övergivna och med bara nyinspelningar vid horisonten.

Men nu, när vi firar det efterlängtade tillkännagivandet av Metal Gear Solid 3-remaken, låt oss gräva ner oss i en nedräkning av franchisens topp fem bästsäljande spel. Utan vidare, låt rankingen börja, och hylla den här älskade seriens mytiska status.

5. Metal Gear Solid 3: Snake Eater

På tal om kungen av Rom… Här har vi den tredje delen av sagan, ett spel som fungerar som en prequel, som fördjupar sig i historien om en ung storchef. Av många betraktas som seriens höjdpunkt, det kommer inte som någon överraskning att den åtnjöt enorma kommersiella framgångar, med anmärkningsvärda 3,6 miljoner sålda enheter över hela världen. Helt klart en prestation.

4. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Att ta den fjärde platsen i rankingen är franchisens senaste spel, som visade sig vara ganska kontroversiellt. Den tjänade som en ingångspunkt för nykomlingar till sagan och introducerade ett koncept med öppen värld som inte fick resonans hos alla. Ändå lyckades man uppnå imponerande försäljningssiffror, som närmade sig 6 miljonerstrecket över hela världen.

3. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriot

För att fortsätta berättelsen från det andra spelet, var den fjärde delen av franchisen mycket efterlängtad av fans som var ivriga att se hur berättelsen utvecklades. När den släpptes för 15 år sedan fick den brett hyllning från både kritiker och allmänhet. Spelets framgång var uppenbar, eftersom det lyckades uppnå en imponerande milstolpe på 6 miljoner sålda exemplar. Tiden går verkligen fort, och det är ett bevis på spelets varaktiga inverkan och dess popularitet bland spelare.

2. Metal Gear Solid

Föga överraskande är den första delen av franchisen för PlayStation fortfarande en av de mest framgångsrika och ikoniska. Dess release i slutet av 90-talet introducerade oss för ett banbrytande spel som inte liknade något vi hade sett tidigare. Med sin unika mekanik och fängslande berättande djupt rotade i den politiska kulturen, fängslade spelet spelare över hela världen. Det erbjöd inte bara en uppslukande upplevelse, utan det introducerade oss också för legendariska karaktärer som har blivit synonyma med franchisen. Denna popularitet översattes till försäljning och överträffade den imponerande milstolpen med 6 miljoner sålda exemplar. Den inverkan den hade på spelindustrin och dess bestående arv är ett bevis på dess banbrytande karaktär och den glädje den gav otaliga spelare.

1. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

Uppföljaren till den ursprungliga delen, som av många betraktas som en av de största berättelserna som någonsin berättats i ett videospel, genererade en oöverträffad nivå av hype över hela världen. Dess release på PlayStation 2 i början av 2000-talet fängslade både spelare och kritiker. Spelets gripande berättelse, i kombination med dess förbättrade spelmekanik och filmiska presentation, gjorde att det blev otrolig framgång. Den uppnådde en anmärkningsvärd milstolpe vid den tiden och överträffade försäljningen av 7 miljoner enheter. Spelets varaktiga popularitet är ett bevis på dess fängslande berättande och dess förmåga att fördjupa spelare i dess rika och fängslande värld.